Dag 2: Kerkdiensten en milkshakes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Zuid Afrika - WaarBenJij.nu Dag 2: Kerkdiensten en milkshakes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Zuid Afrika - WaarBenJij.nu

Dag 2: Kerkdiensten en milkshakes

Door: Derk Stegeman

Blijf op de hoogte en volg Zuid

05 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Elf gesloopte koppen komen op 4 juli aan in Pretoria. Daar krijgen we doodleuk te horen dat het ontbijt zal plaatsvinden om half 8. Na gesproken te hebben met iemand van het huis blijkt het ontbijt echter al om half 7 plaats te vinden. Om 12 uur is het doodstil. Iedereen gesloopt en moe. Zes uur later zal de wekker al gaan. Wanneer de wekker afgaat, weigert iedereen om zijn warme bedje uit te komen om de wekker af te zetten. Ik heb een poging gedaan, maar tevergeefs. Het is namelijk ijskoud in onze slaapkamer en onder de dekens is het lekker warm. Om 6:20 ruilen wij onze warme bedjes in voor een koude eetzaal. Eenmaal bij de eetzaal aangekomen is er helemaal niemand. Uiteindelijk komen we iemand van het huis tegen. Die vertelt dat het ontbijt van 7 uur tot 9 uur wordt geserveerd. Lang leve Zuid Afrika... Wij hadden graag een extra uurtje slaap gehad, maar goed.

Nadat we heerlijk hebben gegeten kruip ik om half 8 weer lekker mijn warme bedje in. Om 8 uur verzamelen we met z'n allen in de hal en beginnen de dagopening. Om kwart over 8 vertrekken we richting de Nederduits Gereformeerde Kerk . Daar worden we hartelijk ontvangen door de predikant. Tijdens de dienst vertel ik wat we komen doen in Zuid Afrika en ontvang ik van de gemeente een applaus. Schitterend deze gastvrijheid.

We gaan weer terug naar ons appartement. In Zuid Afrika is het hartje winter. Dat betekent koude nachten, maar overdag een heerlijk temperatuurtje. Onze quotemaster Ole Stegeman gooit er nog een paar lekkere quotes uit, met als toppunt: "Je kunt bananen wel houden, maar niet hebben. " Ole zorgt er weer voor dat het lachniveau lekker op peil blijft. Eenmaal lekker gesetteld in de zon komt Attie van Niekerk langs. Hij neemt met ons het progamma van de komende twee weken door. In overleg doen we een aantal aanpassingen aan het progamma. Het progamma is druk, maar super leuk. Omdat we geen eten in huis hebben gaan we met zijn allen even naar een plaatselijk winkelcentrum.
Eenmaal daar aangekomen wijst Attie ons de supermarkt en een visrestaurant. Attie vertrekt weer en wij eten een lekker visje. Nadat ik tijdens het eten mijn tweede milkshake bestel, ben ik officieel bij het restaurantpersoneel omgedoopt tot milkshakeboy. Nadat ik deze titel heb gekregen besluit ik dat het drinken van een milkshake niet voldoende is. In samenwerking met Jan Peter gooi ik mijn tweede milkshake (aardbei) over mijn broek heen. Broek is roze, en ik ben gepromoveerd tot master of milkshakes. Na deze promotie besluiten we naar de supermarkt te lopen. De ene helft duikt de supermarkt in en wij besluiten lekker over de markt heen te lopen. We spreken om 14:45 bij ons busje zodat we weer naar ons appartement kunnen. De dames stellen deze deadline echter uit en we vertrekken om 15:00 naar het appartement.

Eenmaal aangekomen doe ik mijn powernapje. Jan Peter doet zijn zoveelste poging om grappig te zijn door mijn powernapje te onderbreken, maar ik gooi hem uit mijn kamer en begin aan mijn powernap. Ondertussen gaat onze diehard Anne lekker zwemmen in ons ijskoude zwembad (ja ja, we hebben een zwembad). Rianne en Veerle onderbreken op zeer sluwe wijze mijn powernap en ik ben daarom goed chagrijnig. We vertrekken naar een kerk voor onze twee kerkdienst van vandaag. In de kerk passen ongeveer 7000 mensen. De kerk is werkelijk gigantisch, maar er komen slechts 250 mensen. De kerkdienst was Amerikaans, spectaculair en boeiend. Een hele ervaring dus.
Als we zijn aangekomen in ons appartement is het pikdonker. Ons biologische klok geeft een uur of 11 aan, maar in werkelijkheid is het half 8. We moeten daarbij ook nog een avondmaal klaarmaken. Gelukkig hebben we een prachtige keuken (een magnetron en een waterkoker...). De waterkoker is stuk dus helaas is soep geen optie. Veerle en Ole maken een heerlijke salade. Ole en Jan Peter besluiten vervolgens al onze bekers op de grond te gooien. We eten gezellig met zijn allen.

Na het avondeten sluiten we nog af met de dagafsluiting, hier komen alle meningen en ervaringen terug van de afgelopen 2 dagen. Hieruit komt voort dat we ons nog niet altijd veilig voelen in de buitenomgeving, Ole liep bijvoorbeeld een kleine 2 minuten van de markt naar een supermarkt en werd meteen aangesproken en voor zijn gevoel achtervolgd.
Maar ook kwam er uit dat er al na 2 dagen erg grote verschillen zichtbaar zijn in Zuid-Afrika, we zien veel bedelende mensen, dit zie je natuurlijk in Nederland ook, maar hier zie je er veel. Wat nog heftiger is, is dat je zodra je de met de auto op de weg zit, je steeds mensen ziet lopen die langs de weg staan te liften, te bedelen of te slapen. Zelfs óp straat, op de streepjeslijnen bij de stoplichten, staan mensen met borden in hun handen met de tekst: HELP, NO FOOD, NO MONEY. Dit zijn natuurlijk dingen die je erg bij blijven.
Nu maken we ons op voor de derde dag: een weeshuis in een township. Dat gaat nog pittig worden...


  • 06 Juli 2015 - 08:20

    Anton Stegeman:

    Leuk verslag, Derk! En sterkte met de korte rustmomenten daar.
    Ben blij dat Jan Peter hier niet in mijn slaapkamer kan... ;-)

  • 06 Juli 2015 - 08:51

    Ria Niessen:

    Het is leuk om vanuit hier jullie.belevenissen te lezen. Voor.vandaag ook een indrukwekkende ervaring op het programma. Zet 'm op jullie met zijn allen! Ria

  • 06 Juli 2015 - 08:51

    Ria Niessen:

    Het is leuk om vanuit hier jullie.belevenissen te lezen. Voor.vandaag ook een indrukwekkende ervaring op het programma. Zet 'm op jullie met zijn allen! Ria

  • 06 Juli 2015 - 08:51

    Ria Niessen:

    Het is leuk om vanuit hier jullie.belevenissen te lezen. Voor.vandaag ook een indrukwekkende ervaring op het programma. Zet 'm op jullie met zijn allen! Ria

  • 06 Juli 2015 - 08:54

    Chris :

    Stevig programma al. Heerlijk dan dat de tijden zo ruim zijn 's ochtends.
    Hele ervaring deze dag al met kerk en maatschappij zien. Was het een gemengde kerk? Leuk verslag om te lezen. Ole is zelf een banaan. Vandaag veel succes met de ervaring in het tweede "(onder)deel" van de maatschappij.
    Veel liefs . Chris

  • 06 Juli 2015 - 14:42

    Karin:

    heerlijk meeleven...ik zie het milkshake gebeuren voor me...maak er een roze (wolk tijd) van he....SUCCES!!

  • 06 Juli 2015 - 16:07

    Zuid Afrika:

    Goedemiddag Lezers,

    Vandaag township bezocht, verslag komt vanavond op het blog
    @Chris: Nee we hebben 2 keer een blanke kerkdienst gehad.

    Leuk dat jullie zo massaal de verslagen lezen!
    Groetjes vanuit Zuid-Afrika!

  • 06 Juli 2015 - 19:31

    Karina Tolsma:

    Hallo Zuid-Afrika gangers,

    Wat een ervaringen en wat zijn jullie ver weg en toch ook weer dichtbij.
    Ik heb net Renske even gesproken en een klein stukje van de ervaringen van vandaag gehoord, bijzonder hoor.

    liefs,
    Ruud en Karina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zuid

Vanuit de gemeente PKN Zeist-West gaan wij, 9 jongeren en 2 begeleiders een reis maken naar Zuid-Afrika. Wij maken deze reis met de organisatie NOVA. Een van de NOVA projecten in Zuid-Afrika gaat voornamelijk over het milieuvriendelijker koken en stoken. Dit zorgt voor minder uitstoot van giftige gassen, wat goed is voor het milieu, de gezondheid en ook voor de portemonnee! Wij, Anne, Rianne, Michiel, Sannah, Renske, Ole, Veerle, Derk, Harmen, Attie en Jan-Peter hebben d.m.v. acties geld opgehaald zodat wij naar Zuid-Afrika kunnen gaan en het project met eigen ogen te kunnen ondervinden. Wij hopen er een onvergetelijke reis van te maken en hier heel veel van op te steken. Via deze reisblog gaan we u op de hoogte houden van al onze activiteiten in Zuid-Afrika!

Actief sinds 26 Juni 2015
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 12272

Voorgaande reizen:

04 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: