Prayer - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Zuid Afrika - WaarBenJij.nu Prayer - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Zuid Afrika - WaarBenJij.nu

Prayer

Door: Harmen Prenger

Blijf op de hoogte en volg Zuid

11 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve God,

Ik wil graag stil staan bij de afgelopen week, een week, waar zo ontzettend veel gebeurd is. Dat er zoveel kan gebeuren in een week wist ik niet.
Ik wil bidden voor de kinderen in het weeshuis, ik ben blij dat wij, met z'n allen, deze kansarme kinderen zo blij hebben gemaakt. We hebben ze iets gebracht, met onze aanwezigheid, wat ze hoop ik nooit meer zullen vergeten.
Hoop, daar gaat het over in het leven. Zonder hoop is er geen leven. Zonder hoop is deze wereld een slap hoopje human.
Hoop is voor mij deze reis een echt woord geworden. een woord met betekenis, hoop is iets moois.
Ik wil bidden voor de daklozen, de mensen die op straat leven. Naar wie niet wordt gekeken, de mensen die geen sprankje hoop meer hebben, de mensen die hun menselijkheid zijn verloren, de mensen die sterven op straat.
God, ik wil u ook graag bedanken voor de prachtige mensen in deze wereld. De mensen die niet voor zichzelf gaan, die de mensheid willen hebben.
Kijk naar de mensen in het ziekenhuis, kijk naar Madrileen, naar Camille, naar Peter, naar Christu, en kijk ook naar jezelf. We zijn met iets prachtigs bezig, wij zijn hier niet om de armoede te beschouwen, wij zijn hier voor de mensheid niet voor perse voor ons zelf.

Ik wil graag bidden voor de kinderen in Rustenburg, verwaarloosd door hun ouders, afgestaan voor drugs. En uit ellende zelf aan de drugs beginnen. 7 jaar. 7 jaar, dit kind hoort op de basisschool te zitten, hoort de tafels uit zijn hoofd te leren. Hij hoort niet aan de drugs te zitten, hij hoort niet over 5 jaar dood te zijn door de drugs.

God, ik wil u vragen om ons kracht te geven, kracht te geven om deze moeilijke momenten te kunnen verwerken, door te praten, door te huilen of door iets anders het te kunnen verwerken. En dat we hier later iets goeds mee gaan doen.

Bedankt voor deze reis tot nu toe, het heeft me nu al heel erg aan het denken gezet, en ik ben al zo veel meer over deze wereld te weten gekomen. Ik heb een voorstelling kunnen maken van hoe het is om niet zo belachelijk rijk te zijn als wij zijn in fucking Nederland

Amen.

  • 11 Juli 2015 - 19:24

    Jan En Cocky Prenger:

    Wat geweldig dat jullie de indrukken zo goed verwoorden.dit spreekt jullie echt aan en ons ook.Het ontroert ons.we kijken elke dag uit naar een nieuw verhaal.Groetjes voor allemaal.

  • 11 Juli 2015 - 20:03

    Marianne Paas:

    Dankjewel lieve Harmen!

  • 11 Juli 2015 - 20:15

    Erna:

    AMEN !!

  • 11 Juli 2015 - 21:24

    Henk Wapperom:

    Harmen, wat een mooie tekst! Ik neem het mee in onze dienst morgen, want dit moet iedereen lezen en voelen.

  • 11 Juli 2015 - 23:27

    Jeannette Van Andel:

    Heel erg bedankt Harmen voor dit ingrijpende gebed. Het is aan al jullie woorden te merken dat jullie erg geraakt zijn door alles wat je ziet, hoort en beleeft.
    Ik had ook al een idee om het morgen in de dienst te laten voorlezen zoals Henk hiervoor schrijft. Hoewel... fucking Nederland... > hierbij zie ik al een paar mensen van hun stoel vallen - maar ik ben er voor hen als het nodig is...:)
    Respect voor de wijze waarop je je gevoelens zo verwoordt dat het ook hier binnenkomt.
    Allemaal dank voor jullie prachtige, ontroerende en ingrijpende verslagen.
    Ik hoop dat jullie veel steun aan elkaar hebben.
    Heel veel goeds nog voor jullie allemaal de komende week.

  • 11 Juli 2015 - 23:53

    Mees Kanne:

    Lieve Harmen,

    Je raakt me met je mooie woorden. Je inspireert mij. Dankjewel hiervoor... :)

  • 12 Juli 2015 - 12:57

    Karin Leusink:

    Prachtig.. vanmorgen dit gebed gebeden in de kerk....we waren er stil en ontroerd van..
    wat prachtig verwoord.. knap hoor en o zo belangrijk om op papier te zetten...

    Deel met z'n allen deze ongelooflijke ervaring!!
    Een goeie 2e week allemaal!! Karin

  • 12 Juli 2015 - 22:58

    Greet Jongeleen:

    Wat een mooie reisverslagen.En wat doen jullie veel indrukken op!
    Nog een hele goede week met elkaar.

  • 15 Juli 2015 - 18:08

    Louise V.:

    Ben er stil van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zuid

Vanuit de gemeente PKN Zeist-West gaan wij, 9 jongeren en 2 begeleiders een reis maken naar Zuid-Afrika. Wij maken deze reis met de organisatie NOVA. Een van de NOVA projecten in Zuid-Afrika gaat voornamelijk over het milieuvriendelijker koken en stoken. Dit zorgt voor minder uitstoot van giftige gassen, wat goed is voor het milieu, de gezondheid en ook voor de portemonnee! Wij, Anne, Rianne, Michiel, Sannah, Renske, Ole, Veerle, Derk, Harmen, Attie en Jan-Peter hebben d.m.v. acties geld opgehaald zodat wij naar Zuid-Afrika kunnen gaan en het project met eigen ogen te kunnen ondervinden. Wij hopen er een onvergetelijke reis van te maken en hier heel veel van op te steken. Via deze reisblog gaan we u op de hoogte houden van al onze activiteiten in Zuid-Afrika!

Actief sinds 26 Juni 2015
Verslag gelezen: 922
Totaal aantal bezoekers 12280

Voorgaande reizen:

04 Juli 2015 - 19 Juli 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: