Dag 9: Dansend en zingend door de kerk - Reisverslag uit Mamelodi, Zuid-Afrika van Zuid Afrika - WaarBenJij.nu Dag 9: Dansend en zingend door de kerk - Reisverslag uit Mamelodi, Zuid-Afrika van Zuid Afrika - WaarBenJij.nu

Dag 9: Dansend en zingend door de kerk

Door: Anne Ruyssenaars

Blijf op de hoogte en volg Zuid

12 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Mamelodi

Wat stel je jezelf voor als je denkt aan een kerk met zwarte mensen? Ik moet dan denken aan de film "De Blues Brothers" waarin 2 blanke mannen ook aansluiten bij een zwarte kerk. In deze kerk wordt er door de mensen vrolijk gedanst en gezongen. Met dit beeld ging ik richting de kerk in Mamelodi waar we vandaag heen gingen.
Het eerste wat me opviel toen we aankwamen in Mamelodi, was dat alle mensen ons heel aardig begroetten en vroegen of onze auto wel binnen het hek stond. We werden heel hartelijk ontvangen, iets wat we allen heel prettig vonden. Het zou een lange dienst worden, volgens de man die ons begeleidde, dus we bleven nog even een poosje buiten staan.
Toen we eenmaal naar binnen gingen, gingen we met z'n allen op de achterste rij zitten. Om 9 uur begon de dienst. Tijdens de opening werd onze groep genoemd, we moesten opstaan en de hele gemeente begon naar ons te zwaaien om ons welkom te heten. Vlak daarna mocht iedereen elkaar een hand gaan geven. Mensen stonden op, begonnen door de kerk te lopen om iedereen die ze tegen kwamen een hand te geven. Wij deden vrolijk mee.
De hele dienst was in een andere taal, dus we hebben er niet heel veel van verstaan. Heel af en toe kwam er nog eens een woordje Engels tussen door. Alle liederen werden zonder muziekinstrumenten gespeeld, op een trommel en een schoolbel na die ze gebruikten als een soort triangel. Ook gebruikten ze scheidsrechtersfluitjes om wat extra "muziek" erbij te hebben. Alle liederen werden in canon gezongen en alle mensen dansten tijdens de liederen. Een heel mooi gezicht om te zien.
Op een gegeven moment werden alle mensen naar voren geroepen die jarig waren geweest die week. Daar viel ik ook onder, dus ook ik mocht naar voren komen. Vervolgens begonnen alle mensen voor ons te zingen, was echt een heel mooi tafereel. Ik heb echt genoten van deze dienst.
En dan nu het meest opmerkelijke deel van de dienst, de collecte. Dit gaat dus niet op de manier zoals we dat bij ons thuis doen, nee dit doen ze heel anders. Voor in de kerk stonden mandjes en groep voor groep mocht naar voren komen. Eerst de mannen, daarna de vrouwen, kinderen etc. Ik weet niet meer precies hoe de groepen in elkaar zaten, maar het verwonderde me wel. Tijdens de collecte werd er gezongen. En de collecte ging net zo lang door tot er een bepaald bedrag behaald was. We hebben in totaal zo'n twee en half uur in de kerk gezeten. Toen het klaar was had ik echt zo'n idee van "Is het nu al klaar?".
De rest van de middag zijn we in de binnenstad van Pretoria geweest. We hebben onder andere het oude concertgebouw van binnen bekeken, wat tegenwoordig een parkeerplaats is. Ook zijn we in een parlementsgebouw geweest. Dit was ook erg mooi om te zien. We zijn met de taxi heen en weer geweest. Volgens Marileen zou dit een hele ervaring zijn, maar dat viel wel een beetje tegen. Er kwam wel weer een mooie quote van Ole voorbij: "He, bij deze taxi zit het middenpad aan de linkerkant.." . Terwijl we nog een poosje over straat liepen, werden we staande gehouden door een paar zwarte mensen die graag met ons op de foto wilden, omdat we blank waren en nog nooit zo'n grote groep blanken bij elkaar gezien hadden. Ik vind de binnenstad van Pretoria mooier dan de binnenstad van Johannesburg. De gebouwen zien er wat statiger uit en het heeft een betere sfeer dan in Jo'burg.

Al met al was dit ook weer een mooie dag. We zijn weer een ervaring rijker en dit is een kerk die we zeker niet gaan vergeten.

• 16 Juli 2015 - 19:57

Lo Van Yperen:

Misschien kunnen wij deze wijze van collecteren ook in onze diensten introduceren. Ik zal het mijn mede diakenen voorstellen!

• 18 Juli 2015 - 13:17

Karin:

Gaaf he Anne en de rest de dansende kerk......

Zuid

Vanuit de gemeente PKN Zeist-West gaan wij, 9 jongeren en 2 begeleiders een reis maken naar Zuid-Afrika. Wij maken deze reis met de organisatie NOVA. Een van de NOVA projecten in Zuid-Afrika gaat voornamelijk over het milieuvriendelijker koken en stoken. Dit zorgt voor minder uitstoot van giftige gassen, wat goed is voor het milieu, de gezondheid en ook voor de portemonnee! Wij, Anne, Rianne, Michiel, Sannah, Renske, Ole, Veerle, Derk, Harmen, Attie en Jan-Peter hebben d.m.v. acties geld opgehaald zodat wij naar Zuid-Afrika kunnen gaan en het project met eigen ogen te kunnen ondervinden. Wij hopen er een onvergetelijke reis van te maken en hier heel veel van op te steken. Via deze reisblog gaan we u op de hoogte houden van al onze activiteiten in Zuid-Afrika!

Actief sinds 26 Juni 2015